Moet je eten voor het sporten of niet? Heeft het voordelen als je iets eet voor het sporten of is het juist alleen maar vervelend en wat zou je dan moeten eten voor het sporten. Wij geven je in dit blog een makkelijk antwoord op deze vraag. Zo kan jij optimaal sporten de volgende keer. 

Sporten op een lege maag

Het is niet goed om op een lege maag te sporten, soms wordt nog wel is gedacht dat dit tot sneller vetverlies leidt. Dit is echter niet zo, sporten op een lege maag heeft juist alleen maar nadelen. Je spieren hebben energie nodig tijdens het sporten als je voor spieropbouw gaat. Doordat je van te voren niks gegeten hebt kunnen ze niet aan deze energie komen. Ook is er de kans dat je eerder stopt of zelfs flauwvalt. Het is dus belangrijk om wel iets te eten voor het sporten.

Een grote of kleine maaltijd

Het is verstandig om geen grote maaltijd te eten voordat je gaat sporten. Je spieren hebben een constante aanvoer van bloed nodig tijdens het sporten, dit is echter ook zo voor je maag- darmkanaal na het eten. Als deze twee tegelijk de constante toevoer van bloed nodig hebben kan je hier last van gaan krijgen in je maag. Als het toch niet anders uitkomt dan dat je een grotere maaltijd eet voor het sporten, probeer er dan voor te zorgen dat je een niet te grote portie eet.
Een maaltijd eten voor het sporten is niet verstandig, je kan beter een kleine snack eten. Voor inspiratie kun je kijken op de voeding pagina!

Wat moet ik eten voor het sporten?Eten voor het sporten

  1. Banaan
        Fruit bevat belangrijke stoffen die je lichaam in glucose oftewel energie omzet. Een banaan is
        vooral handig omdat het zowel stoffen bevat die gelijk werken, maar ook stoffen die langer de tijd
        nodig hebben waardoor je er langer profijt van hebt.
  2. Eiwitrepen
        Eiwitrepen bevatten veel eiwitten en koolhydraten die je lang energie zullen geven tijdens het
        sporten. 
  3. Volkoren producten
      In volkoren producten zitten complexe koolhydraten die zorgen dat je lang energie hebt tijdens je
      training. 
  4. Haver
      Haver zit vol vitamine B, koolhydraten en vezels, het geeft je veel energie tijdens het sporten en
      zorgt ervoor dat je energieniveau constant gelijk blijft. 
  5. 100% pindakaas

     De 100% pindakaas bevat geen toegevoegde vetten, maar zit wel bomvol proteïne die goed zijn
    voor spieropbouw.

  1. Hüttenkäse 

     Dit product wordt veel gegeten door sporters. En dat is niet voor niks, het bevat een goed
    aminozuur wat bijdraagt aan spierherstel. Ook zit er veel water in wat goed is voor je hydratatie.

  1. Sportdrank

     Het is zeker niet goed om altijd sportdrank te nemen voor het sporten, want het bevat veel
    suikers. Echter zitten er wel veel stoffen in die ook heel handig zijn tijdens het sporten. Een
    sportdrank heeft wel alleen nut als je langer dan een uur sport.

Hoelang voor het sporten eten?

Een grote maaltijd kun je het beste 2-3 uur voor je workout nemen. Dan heb je genoeg energie en heb je geen nare effecten van bloedtoevoer tekorten naar de maag. Hierdoor voel jij je energiek en vol. Mocht je toch nog honger hebben is het mogelijk om een kleine snack een half uur voor het sporten te nemen.

Het komt er dus op neer dat je zeker wel iets kan eten voor het sporten, let er wel op dat je dus niet teveel eet en bepaalde producten ook maar vermijd voor je gaat sporten. Als je gaat sporten ga dan voor een lichte snack en zorg dat je voldoende water drinkt.